Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
Program 500+ Biuletyn Informacji Publicznej - otworzy się w nowym oknie Elektroniczna Skrzynka Podawcza na ePUAP - otworzy się w nowym oknie Portal EZD.GOV.PL - otworzy się w nowym oknie Cyfrowy Urząd Wrot Podlasia Centrum Zarządzania Kryzysowego Numer 112 Kontakt dla głuchoniemych Gadu Gadu i Skype Informacje dla cudzoziemców Informacje o Karcie Polaka

ul. Mickiewicza 3, 15-213 Białystok
tel. +48 857439315
tel. +48 858742402
tel. +48 222500133
fax +48 857439231
Godziny pracy Urzędu
poniedziałek: 8:00 - 16:00,
wtorek-piątek: 7:30 - 15:30

Punkt Obsługi Klienta,
Oddział Paszportów,
poniedziałek: 7:15 - 16:45,
wtorek-piątek: 7:45 - 15:15

Oddział do Spraw Cudzoziemców
i Rejestracji Zaproszeń:
poniedziałek: 7:15 - 16:45
wtorek,czwartek,piątek 7:45–15:15
Środa - nieczynne


E-recepta i e-skierowanie dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP)!

Flagowe usługi cyfrowe w ochronie zdrowia, które Ministerstwo Zdrowia wprowadziło do domeny publicznej gov.pl, to e-recepta oraz e-skierowanie dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na portalu pacjent.gov.pl.

E-RECEPTA

Harmonogram:

1.    Etap 1 – APTEKI, czyli budowa sieci akceptacji – do 1 stycznia 2019 roku wdrożono system e-recepty w aptekach i punktach aptecznych. Aktualnie  99,9 % aptek i punktów aptecznych aktywnych w rejestrze aptek jest już podłączonych do platformy e-zdrowie (P1) i może realizować e-recepty. W praktyce oznacza to, że od tego czasu niemal każda zrealizowana recepta, zarówno elektroniczna, jak też papierowa, jest rejestrowana w systemie i udostępniana pacjentowi – po zalogowaniu – na jego osobistym Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na portalu pacjent.gov.pl.

2.    Etap 2 – GABINETY, PRZYCHODNIE, SZPITALE, IZBY PRZYJĘĆ – od 1 stycznia 2019 roku w całej Polsce trwa stopniowe włączanie podmiotów leczniczych do platformy e-zdrowie (P1) tak, aby lekarze mogli swoim pacjentom wystawiać e-recepty. Pacjenci mają możliwość monitorowania, którzy lekarze oraz które placówki wystawiają już e-recepty, gdyż informacja o nich sukcesywnie pojawia się na stronie mapa.pacjent.gov.pl – mogą poprosić swojego lekarza o wystawienie im elektronicznej recepty, gdy tylko dopełni on formalności związanych z podłączeniem oprogramowania gabinetowego do systemu e-zdrowie (P1), co można zrobić w 5 prostych krokach.

3.    Ostateczny termin na wdrożenie systemu e-recepty w każdej placówce medycznej w całej Polsce upływa 31 grudnia 2019 roku.

Statystyki do 10 czerwca 2019 roku:

  • Wpłynęło blisko 1 750 000 e-recept z czego blisko 50% z województwa mazowieckiego;
  • E-recepty wystawia 731 placówek leczniczych z 391 miast w Polsce i liczba ta każdego dnia rośnie, gdyż do systemu e-zdrowie (P1) podłączane są sukcesywnie kolejne podmioty;
  • Blisko 360 000 pacjentów otrzymało już e-receptę;
  • Od 1 stycznia 2019 w systemie e-zdrowie (P1) jest już ponad 250 mln DRR (Dokument Realizacji Recepty dostępny na IKP na pacjent.gov.pl);
  • Najstarszy pacjent, któremu wystawiono e-receptę ma 99 lat, a najmłodszy zaledwie 0 (noworodek urodzony dn. 2 stycznia 2019);
  • Najwięcej e-recept wystawia się w godz. 10.00 – 11.00;
  • Najwięcej e-recept wystawia się w grupie wiekowej 61 – 70 lat;
  • Najstarszy lekarz, który wystawił e-receptę ma 82 lata, a najmłodszy 27 lat.

Korzyści:
o    (i) dla wszystkich pracowników opieki zdrowotnej oszczędność pieniędzy oraz czasu. • W przypadku lekarzy, czas ten można będzie poświęcić pacjentom. • Komfort pracy farmaceutów podniesie brak błędów na e-recepcie, a także uproszczenie samego procesu jej realizacji.
o    (ii) dla pacjentów • Mniejsze ryzyko wydania nieprawidłowego leku pacjentowi • Większa dostępność terapii – może być wystawiona bez konieczności wizyty w gabinecie lekarskim. • Leki wystawione w ramach e-recepty mogą być zrealizowane w różnych aptekach.

Jak działa elektroniczna recepta

 

E–SKIEROWANIE


•    Elektroniczne skierowanie umożliwi pełną, elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu wystawiania skierowania aż do momentu realizacji usługi.

•    Harmonogram: trwa pilotaż e-skierowania – rozpoczął się w październiku 2018 r. (etap techniczny), następnie od 18 lutego 2019 r. kolejna faza pilotażu, w której włączeni są już pacjenci. Początkowo w pilotażu weryfikowaliśmy skierowania na medycynę sportową i tomografię komputerową. Katalog usług zdecydowanie się rozszerzy od 1 kwietnia 2019 r. kiedy dojdą kolejne usługi. Pilotaż potrwa do września 2019 r. W tym czasie chcemy uruchomić e-skierowanie w około 100 placówkach w Polsce. Następnie rozpocznie się wdrożenie w całym kraju. Skierowania wyłącznie w postaci elektronicznej będą obowiązywały od 1 stycznia 2021 roku.

 - Pierwsze wystawione e-skierowanie w placówce: SZPZLO Warszawa – Targówek; dostawca: Atende Medica
 - Pierwsze zrealizowane e-skierowanie w placówce: Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej; dostawca: Medical Data

Korzyści:

• Pacjenci nie muszą dostarczać skierowania osobiście w terminie 14 dni – wystarczy kontakt telefoniczny z placówką medyczną (istotne szczególnie dla osób samotnych i schorowanych). • Znika praktyka zapisywania się, na podstawie jednego skierowania, do kilku kolejek, gdyż e-skierowanie wykluczy taką możliwość: po dokonaniu pierwszego zapisu skierowanie zostanie automatycznie oznaczone jako „U realizatora” i jego ponowne użycie do zapisania się na badanie u innego świadczeniodawcy nie będzie możliwe. • Znika problem nieczytelności skierowań, który w chwili obecnej oznacza często ponowny kontakt pacjenta z lekarzem. • Wzrasta bezpieczeństwo – pacjent lub upoważniona przez niego osoba zyskuje możliwość śledzenia historii leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl, a zagubione skierowanie nie trafia w niepowołane ręce.

•    Koncepcja działania: zbliżona do e-recepty i w praktyce oznacza kilka prostych kroków. Lekarz elektronicznie wystawia i podpisuje e-skierowanie. Pacjent otrzymuje e-skierowanie drogą elektroniczną – jako e-mail lub SMS z 4-cyfrowym kodem lub wydruk informacyjny i telefonicznie (lub osobiście) umawia się na wizytę. Następnie otrzymuje dane umówionej wizyty, a osoba rejestrująca e-skierowanie wprowadza do systemu przekazany 4-cyfrowy kod oraz PESEL pacjenta lub skanuje kod z wydruku informacyjnego i finalnie zapisuje na wizytę.


IKP = Internetowe Konto Pacjenta


•    Internetowe Konto Pacjenta (IKP) dostępne na pacjent.gov.pl to brama do cyfrowych usług w ochronie zdrowia. W 2019 roku zostanie rozbudowane o kolejne funkcjonalności przyjazne i oczekiwane przez pacjentów, w tym m.in. sekcję informacyjno-poradnikową, informacje o ubezpieczeniu zdrowotnym, opłaconych składkach, zgodach na dostęp do dokumentacji i informacji o zdrowiu pacjenta, a od 2022 roku również dokumentację medyczną.

•    Po zalogowaniu pacjenci będą mieli dostęp do swoich elektronicznych recept, skierowań, czy zwolnień lekarskich. Będą mogli przeglądać historię przepisanych recept i zakupionych lekarstw. To duże udogodnienie dla wszystkich, a w szczególności osób samotnych lub cierpiących na choroby przewlekłe. Wszyscy na IKP znajdą też historię skierowań na badania specjalistyczne oraz wykaz placówek, w których się leczyli.

•    W kwietniu 2019 pojawiła się ankieta zdrowotna, która kieruje do kilkunastu podstawowych programów profilaktyki zdrowia. Wypełniając ankietę pacjent dowie się sporo na temat ewentualnych zagrożeń zdrowotnych, gdyż będą one personalizowane czyli dostosowywane do wieku, płci oraz miejsca zamieszkania pacjenta. CEL: lepiej dobrać programy profilaktyczne oraz zaoferować takie, które w danym województwie są refundowane przez NFZ.

Wizualizacja nowej odsłony portalu www.pacjent.gov.pl
 



Ponadto, dzięki IKP:
•    otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem i wykupisz każdy lek w dowolnej aptece nie tracąc refundacji,
•    jeśli chorujesz przewlekle, to po ustaleniu z lekarzem otrzymasz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie,
•    kiedy otrzymasz e-skierowanie, zobaczysz na IKP zaplanowane wizyty u lekarza,  zabiegi i pobyty w szpitalu…
możesz także wypełnić ankietę zdrowego stylu życia i dowiedzieć się o możliwościach skorzystania z wybranych programów profilaktyki zdrowotnej.


KALENDARIUM projektu e-zdrowie (P1)

•    styczeń 2019 – każda apteka w Polsce musi być podłączona do systemu e-zdrowie, aby móc realizować e-recepty;
•    od końca 2019 –  włączenie do systemu e-zdrowie (P1) wszystkich placówek medycznych;
•    do września 2019 – pilotaż e-skierowania w placówkach medycznych;
•    styczeń 2020 – wchodzi w życie obowiązek wystawiania wyłącznie e-recept;
•    styczeń 2021 – wchodzi w życie obowiązek wystawiania wyłącznie e-skierowań;
•    styczeń 2021 – wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej za pośrednictwem platformy e-zdrowie (P1).